PNEUMIX
Każdy użytkownik samochodu spotyka się z problemem utrzymania właściwego ciśnienia w oponach. Sprężone powietrze stopniowo przechodzi przez powierzchnię opony, tak więc opona stale traci ciśnienie. W efekcie konieczne jest częste sprawdzanie ciśnienia w oponach i jego sukcesywne uzupełnianie.
Alternatywą dla standardowego pompowania opon jest gaz PNEUMIX - specjalna mieszanka gazowa do napełniania opon polecana dla tych kierowców, którzy stawiają swoim oponom najwyższe wymagania, cenią bezpieczeństwo i jednocześnie dążą do optymalizacji kosztów. PNEUMIX przeznaczony jest do napełniania opon wszelkich pojazdów - osobowych, ciężarowych oraz specjalnych.
Stosując PNEUMIX uzyskujesz:
. Maksymalną przyczepność opony do jezdni
. Krótszą drogę hamowania
. Mniejsze zużycie napędu
. Oszczędność paliwa
. Równomierne zużycie bieżnika opony
. Znacznie wydłużony okres użytkowania opony
. Koło zapasowe zawsze gotowe do użycia
. Redukcję ryzyka eksplozji opony
. Brak korozji wewnętrznej strony felgi i zaworu
Właściciele czterech kółek mogliby sporo zaoszczędzić, gdyby baczniejszą uwagę zwracali na stan opon. Według firmy "UNIROYAL"- znanego producenta ogumienia. Rregularna kontrola stanu bieżnika i ciśnienia znacznie wydłuża żywotność opon samochodowych.
Rzecz w tym, że po wyglądzie opony, po tym jak ściera się bieżnik,można określić przyczyny jej zbyt szybkiego zużywania się i tym samym znaleźć środki zaradcze. Nie są to zbyt wyrafinowane działania. Często wystarczy na przykład tylko poprawić zbieżność kół i obniżyć lub zwiększyć ciśnienie powietrza w oponie by mogła długo i bezpiecznie spełniać swoją rolę.
Na rysunku pięć najbardziej typowych przykładów uszkodzeń opon:
- ciśnienie zbyt wysokie
- ciśnienie za niskie
- uszkodzony amortyzator
- wadliwe zawieszenie koła
- pełne hamowanie (zablokowane koło)
Ciśnienie powietrza w oponie jest więc jednym z głównych czynników mających wpływ na zużycie opony. Zatem można stwierdzić, iż dobór właściwego ciśnienia w oponie jest kluczem do uzyskania długiej i bezawaryjnej eksploatacji.
Istnieje kilka ogólnych zasad, których stosowanie wydatnie przyczynia się do przedłużenia żywotności opon.
Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia zalecanego przez producenta opon i pojazdu. Powinno być one dostosowane do rzeczywistego obciążenia i prędkości pojazdu.
Sprawdzanie ciśnienia powietrza regularnie (szczególnie przed dłuższymi podróżami).
Pomiaru dokonujemy zawsze na zimnym kole, gdyż podczas jazdy koło nagrzewa się a ciśnienie powietrza w oponie rośnie. I tak ciśnienie z 200 kPa przy temperaturze 20 stopni Celsjusza po podgrzaniu koła do 80 stopni Celjusza rośnie do 266 kPa.
Przy montażu nowych opon należy również wymieniać wentyle na nowe.
Na co ma wpływ ciśnienia w oponie ?
Na amortyzację - komfort jazdy
Na kierowalność - bezpieczeństwo
Na przyczepność - droga hamowania
Na opory toczenia - zużycie paliwa
Na odporność opony na uszkodzenia - bezawaryjność
Na nagrzewanie się opony
Na przebiegi.
Najdłuższe przebiegi uzyskują opony wówczas, gdy pracują w optymalnych warunkach, gdyż tylko wtedy czoło bieżnika przylega do podłoża na całej szerokości. Optymalne ciśnienie powietrza w oponie zapewnia wymagany komfort jazdy przy najmniejszych oporach toczenia.
Ciśnienie powinno być sprawdzane regularnie co 14 dni na zimnych oponach. Należy pamiętać także o oponie zapasowej.
Większość uszkodzeń jest spowodowanych przez niewłaściwe ciśnienie powietrza w oponach, z tego powodu zalecane jest sprawdzanie ciśnienia, nie rzadziej niż co tydzień.
W użytkowaniu opon ważny jest styl jazdy. Ostrożne i zrównoważone prowadzenie samochodu jest korzystne zarówno dla opon jak i środowiska. Nagłe przyśpieszanie, ostre hamowanie z zablokowanymi kołami znacznie skraca czas życia opon.
Jazda po bezdrożach, nierównych nawierzchniach, najeżdżanie na wysokie krawężniki także może prowadzić do powstania widocznych albo ukrytych uszkodzeń.
Nagłe wibracje odczuwane na kierownicy mogą świadczyć o uszkodzeniu opony. W takiej sytuacji zawsze należy przerwać jazdę oraz dokładnie sprawdzić stan opon.
Niedostosowanie prędkości jazdy do obciążenia może mieć taki sam efekt jak jazda pojazdu przy niskim ciśnieniu powietrza w kole.
Zaleca się wyważanie kół okresowo przed sezonem letnim i zimowym, lub po przejechaniu każdych 10 tys. km. |