Kontakt:

Opony i Serwis

Adres:
ul. Hallera 6
42-600 Tarnowskie Góry

Tel:
32 285-57-50

E-mail:
haler579@op.pl

Nasze aukcje:





Polecamy:







 

Kiedy zimowe ?

Często pierwszy śnieg jest dla wielu kierowców sygnałem do zmiany opon na zimowe. Aby zapobiec sytuacjom, kiedy nagła zmiana opon jest konieczna proponujemy zmieniać opony na zimowe wcześniej. Dzięki temu zwiększą Państwo poziom bezpieczeństwa i zapobiegną irytującym i nagłym sytuacjom.

Opierając się na naszym doświadczeniu i charakterystyce klimatu w Polsce proponujemy jako optymalny moment zmiany wybrać przełom października i listopada. Wtedy często, szczególnie nocami następują nagłe załamania pogody, które nie będą straszne dla Państwa dzięki zimowym oponom.

Dlaczego zimowe?

Zima, to pora roku, która przysparza kierowcom wiele kłopotów . Zaśnieżone i oblodzone drogi sprawiają, że koniecznością staje się posiadanie opon przystosowanych do tych trudnych warunków zimowych.

Dziś już większość z nas przekonała się, że jeden typ opony nie może sprostać w optymalny sposób różnorodnym wymogom i warunkom pogodowym.

Generalnie biorąc opony sezonowe są zaprojektowane na specyficzne warunki pogodowe, z jakimi mamy do czynienia w określonej porze roku. I tak opony zimowe są technicznie przystosowane do zapewniania najlepszych osiągów w zimowych warunkach pogodowych. Określenie "zimowe warunki pogodowe" nie odnosi się wyłącznie do pokrytych lodem lub śniegiem dróg i ujemnych temperatur, ale również do średnich warunków zimowych kiedy temperatura spada poniżej +7° C.

Obecnie klasyczne opony zimowe uległy pewnej ewolucji i zostały zaprojektowane tak, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w warunkach europejskiej pory zimowej, to jest: śniegu i lodu, błota pośniegowego oraz stosunkowo dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia.

Utrzymywanie przejezdności dróg przez pługi śnieżne oraz coraz częstsze posypywanie solą spowodowało, że jednym z najtrudniejszych do uzyskania kompromisów jest teraz zachowanie się opon zimowych w normalnych warunkach drogowych.

Specjalna receptura mieszanki bieżnikowej, która zachowuje elastyczność w niskich temperaturach oraz specjalna rzeźba bieżnika z dużymi blokami w strefie barkowej i dużą ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych zapewniają bardzo dobrą przyczepność na śniegu i lodzie, co zdecydowanie poprawia kierowalność, hamowanie i przyśpieszanie.

Ciekawe, że opony zimowe są bardziej odporne na aquaplaning niż opony letnie, ponieważ mają bardziej otwartą rzeźbę bieżnika, zaś jej głębokość jest również większa niż w oponach letnich. Dodatkową zaletą kierunkowych opon zimowych (np.Dębica Frigo Directional) jest specjalny układ rowków zapewniający optymalne odprowadzenie wody.

Generalnie biorąc w warunkach zimowych opony zimowe przewyższają opony letnie we wszystkich parametrach związanych z bezpieczeństwem jazdy. Warto zaznaczyć, że zmiana opon letnich na zimowe jest szczególnie ważna, gdy samochód wyposażony jest w opony letnie typu "high performance" (opony o symbolach prędkości H i wyższych, np. Dębica Furio). Wynika to z tego, że opony skonstruowane do eksploatacji przy wysokich prędkościach wymagają stosowania sztywniejszych mieszanek gumowych, które nie zapewniają dobrych osiągów w niskich temperaturach. Mówiąc o ewolucji opon zimowych i wprowadzonych do nich zmianach konstrukcyjnych, należy również podkreślić, że w ekstremalnych warunkach zimowych, przy bardzo niskich temperaturach, gdy nie sypie się soli (kraje skandynawskie, Szwajcaria, Austria, Rosja) były i nadal są używane opony z kolcami. W Polsce jednak zakazane jest jeżdżenie z tego typu oponami.

Reasumując należy stwierdzić, że różne typy opon mają specjalnie określone zastosowania. Dobór typu opony zależy od wielu czynników, między innymi od temperatury otoczenia i opadów śniegu.
Opony zimowe swoje zalety wykazują tam, gdzie na kierowcę czekają pułapki lodowe np. trudna do pokonania warstwa śniegu czy gruba warstwa luźnej i śliskiej breji. Wówczas dobre opony zimowe pozwalają na skrócenie drogi hamowania, ułatwiają ruszanie z miejsca i prowadzenie samochodu po krętych drogach, pokrytych warstwą błotnistej mazi. Nowoczesna rzeźba bieżnika opon zimowych pozwala na pewne prowadzenie pojazdu w każdych warunkach zimowych, zarówno na autostradach jak i w górach.

Badania wskazują, że szczególną zaletą opon zimowych jest dobre zachowanie się opony na lodzie w momencie przyspieszania i hamowania. Zoptymalizowana podziałka klocków rzeźby bieżnika sprawia, że podróżując nawet po suchej nawierzchni emitują niski poziom hałasu i wibracji. Dodatkowo niskie wartości ścieralności opon zimowych gwarantują ich wysokie przebiegi, a co za tym idzie, możliwość eksploatowania przez kilka sezonów.


DZIESIĘĆ NAJCZĘSTSZYCH POMYŁEK NA TEMAT OPON ZIMOWYCH

1. Za drogie!

Nie! Opony zimowe kosztują dzisiaj mniej więcej tyle samo, co opony letnie, a nawet bywają tańsze. Podczas, gdy twój samochód jeździ na oponach zimowych, letnie leżakują, więc ich żywotność wyraźnie się przedłuża.

2. U nas tak rzadko pada śnieg

Błąd! Nie chodzi tylko o śnieg. Już od temperatur poniżej +7 stopni Celsjusza jazda na oponach letnich nie jest całkowicie bezpieczna. "Zimówki" niezwykle zwiększają bezpieczeństwo także podczas gołoledzi, na mokrych nawierzchniach, jesiennych, czy wiosennych brejach pokrywających drogi.

3. Mam nowe opony, które są dobre na cały rok!

Pomyłka! Większość kierowców mylnie sądzi, że jeździ na oponach całorocznych, a to nieprawda. Opony całoroczne to specyficzny typ opon bardzo rzadko kupowany. Samochody, w tym większość nowozakupionych, wyposażone są w opony letnie. A te - niezależnie od głębokości rowków bieżnika - nie nadają się na zimowe warunki. Przy niższych temperaturach ich guma sztywnieje i jest mniej przyczepna.

4. Na oponach zimowych nie można jechać tak szybko jak na letnich!

Błąd! W gruncie rzeczy na oponach zimowych można jechać tak szybko jak na letnich. Jednak należy pamiętać przy tym, że maksymalna prędkość zależy od indeksów prędkości, które znajdują się na każdej oponie. Ale, tak czy owak, kierowca powinien zawsze dopasować szybkość do warunków jazdy.

5. Mam przecież ABS i ESP!

To za mało! Nawet najlepsze wyposażenie techniczne zawiedzie, jeśli opony nie będą dopasowane do warunków panujących na drogach.

6. Co mam zrobić z oponami letnimi? Nie mam gdzie ich trzymać.

A diler lub punkt serwisowy? Wielu dilerów i serwisów oponiarskich proponuje przechowywanie opon w sezonie letnim i zimowym.

7. Nie wyglądają tak ładnie jak letnie!

Błąd! Nowe modele opon zimowych dają się bez problemu nałożyć na felgi aluminiowe. A wygląd ich bieżników to także pole, gdzie producenci konkurują o gust klienta!

8. Przecież drogi są odśnieżane i posypywane!

Czyżby! Wszyscy wiedzą, że zima zawsze zaskakuje drogowców. Nawet przy najlepszej organizacji drogowcy nie wszędzie zdążą na czas. Poza tym, często po prostu nie starcza im pieniędzy na odśnieżanie.

9. Mam przecież ubezpieczenie!

To za mało! Ryzyko wypadku zimą jest sześć razy większe niż latem. Wypadki są niezwykle stresujące, połączone z dużą stratą czasu i pochłaniają coraz więcej pieniędzy - nie mówiąc już o ewentualnych obrażeniach, jakie odnoszą kierowca i pasażerowie.

10. Przecież to się nie opłaca, na te kilka tygodni w roku zmieniać opon.

Błąd! Jeśli zliczymy wszystkie dni, w które mamy wilgotną nawierzchnię, gołoledź, mróz, śnieg, czy błoto pośniegowe - otrzymamy 160-180 dni w roku. To niemal pół roku! Nawet najlepsi kierowcy rajdowi rekomendują, by na "zimówkach" jeździć w okresie od Wszystkich Świętych do Świąt Wielkanocnych.

Opony zimowe

O oponach zimowych mówi inż. Jerzy Warszczyński Biegły w dziedzinie badania ogumienia i techniki samochodowej Laboratiorium Ogumienia Ośrodeka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Oponiarskiego w Poznaniu .

Co roku powraca temat zimowego ogumienia. Choć przyjęło się ono na rynku motoryzacyjnym oraz w świadomości kierowców, nie wszyscy uważają, że jego używanie jest potrzebne. Jazda samochodem jest rzeczą zbyt poważną, aby lekceważyć bezpieczeństwo swoje oraz innych użytkowników dróg. Należy wybierać w miarę możliwości rozwiązania jak najlepsze i jak najbezpieczniejsze, wpływające zarazem na polepszenie komfortu użytkowania samochodu. Koszty zakupu opon zimowych są względnie niewielkie, a więc po prostu warto.

Opony uniwersalne

Kilku producentów opon proponuje ogumienie uniwersalne tzn. zachowujące się poprawnie latem i zimą. Przykładem takiej opony jest między innymi "Navigator" z Dębicy. Ci sami producenci sprzedają równocześnie (do tych samych samochodów) opony rzeczywiście przeznaczone do eksploatacji w warunkach zimowych. Parametry jezdne samochodu wyposażonego w opony uniwersalne mogą być jednak niewystarczające podczas jazdy w warunkach ekstremalnych.

Charakterystyka opon zimowych

Generalnie, opony sezonowe są zaprojektowane na specyficzne warunki pogodowe, z jakimi mamy do czynienia o określonej porze roku. I tak opony zimowe są technicznie przystosowane do zapewniania najlepszych parametrów jezdnych w zimowych warunkach pogodowych. Określenie "zimowe warunki pogodowe" nie odnosi się wyłącznie do pokrytych lodem lub śniegiem dróg i ujemnych temperatur, ale również do średnich warunków zimowych, kiedy temperatura spada poniżej +7° C.

Obecnie klasyczne opony zimowe uległy pewnej ewolucji i są projektowane tak, aby mogły zapewnić optymalne osiągi w warunkach europejskiej pory zimowej, to jest: śniegu i lodu, błota pośniegowego oraz stosunkowo dużych opadów deszczu i ryzyka jego przymarznięcia.

Utrzymywanie przejezdności dróg przez pługi śnieżne oraz coraz częstsze posypywanie solą spowodowało, że jednym z najtrudniejszych do uzyskania kompromisów jest teraz zachowanie się opon zimowych w normalnych warunkach drogowych.

Dobrą przyczepność opon zimowych na śniegu i lodzie zapewnia specjalna receptura mieszanki gumowej, z której powstaje bieżnik, zachowujący elastyczność w niskich temperaturach oraz specjalna rzeźba bieżnika z dużymi blokami w strefie barkowej i dużą ilością odpowiednio ukształtowanych nacięć lamelkowych. Ich obecność zdecydowanie poprawia kierowalność, hamowanie i przyśpieszanie. Opony zimowe są bardziej odporne na aquaplaning niż opony letnie, ponieważ mają bardziej otwartą rzeźbę bieżnika, zaś jej głębokość jest również większa niż w oponach letnich.

Dodatkową zaletą kierunkowych opon zimowych jest specjalny układ rowków zapewniający optymalne odprowadzenie wody. Niektórzy producenci celem podniesienia przyczepności do mieszanki bieżnikowej dodają krzemionkę, popularnie nazywaną silikonową. Opony zimowe charakteryzują się znacznie lepszymi parametrami w czasie jazdy po nawierzchniach zaśnieżonych, oblodzonych oraz zabłoconych tak zwaną śliskością pośniegową. Co nie znaczy, że posiadają dobrą przyczepność do tych nawierzchni. Zachowują się na tyle dobrze, że umożliwiają spokojną jazdę tam, gdzie używając opon letnich, mielibyśmy poważne kłopoty.

Opony zimowe wykazują swoją wyższość także w ujemnych temperaturach na suchym asfalcie. Według przeprowadzanych testów droga hamowania samochodu wyposażonego w dobre opony zimowe skraca się wówczas średnio o 30%. W warunkach letnich, ogumienie zimowe można stosować bez obaw, pamiętając o nieco gorszej sterowności samochodu i wyraźnie szybszym zużyciu bieżnika.

Można dodać, że dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie ogumienia zimowego "o numer" węższego od zalecanego normalnie do konkretnego samochodu, zachowując podobną średnicę koła, o odpowiednio wyższym profilu. Dotyczy to samochodów, w których używane są opony niskoprofilowe. Nie ma ściśle określonych terminów, kiedy należy zakładać opony zimowe, a kiedy je demontować i wymieniać z powrotem na letnie. Wszystko zależy, od warunków atmosferycznych, kiedy nastąpią mroźne dni i kiedy nadejdzie wiosna. Chodzi o to, byśmy nie byli zaskakiwani przez złe warunki drogowe.

Nie jest zalecane stosowanie opon zimowych tylko na jednej osi samochodu, chociaż obowiązujące przepisy tego nie zabraniają. Używanie tylko dwóch opon zimowych zapewnia lepsze przyspieszanie i hamowanie, spowoduje jednak wyraźne pogorszenie stabilności na zakrętach, co może być niebezpieczne.

Wybór opon do samochodu

Na rynku dostępne są opony zimowe do wszystkich typów samochodów, wybór zależy od użytkownika samochodu, jego kieszeni i upodobania. Można przyjąć zasadę, że opony droższe zazwyczaj charakteryzują się lepszymi parametrami eksploatacji.

Podsumowując, w warunkach zimowych opony zimowe przewyższają opony letnie we wszystkich parametrach związanych z bezpieczeństwem jazdy.