|
|
|
DLACZEGO POWINNIŚMY JEŹDZIĆ NA FELGACH ALUMINIOWYCH
"Masa nie resorowana" to pojęcie określające sumę mas takich elementów jak wahacze, półosie napędowe, bębny i tarcze hamulcowe wraz z mechanizmami i okładzinami ciernymi czy wreszcie felgi wraz z oponami. Nie wdając się zbytnio w szczegóły, można stwierdzić, że im masa ta jest większa , tym większe są opory wywołane bezwładnością samochodu. A właśnie opory te pochłaniają sporą część mocy silnika. Zatem duża masa nie resorowana powoduje obniżenie dynamiki samochodu, zmniejszając jego przyśpieszenia i prędkość maksymalną. Ponadto zwiększa zużycie paliwa, pogarsza sterowność auta i wydłuża drogę hamowania. Konstruktorzy samochodów starają się zmniejszyć do minimum masę nie resorowaną. Niestety, większość elementów tworzących ją ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy samochodem i musi być wykonana z odpowiednim "zapasem wytrzymałości". W łańcuchu mas nie resorowanych poczesne miejsce zajmują koła pojazdu i odchudzanie ich daje znaczący zysk w całym bilansie bezwładności samochodu.
To jest właśnie przyczyna, dla której w biurach projektowych największych koncernów motoryzacyjnych opracowane zostały niskoprofilowe, bezdętkowe opony oraz felgi odlewane ze stopów lekkich. Tak więc stosowanie felg ze stopów aluminiowych poprawia dynamikę i ekonomikę jazdy samochodem. Poprawia także bezpieczeństwo prowadzenia auta. Wynika to ze znacznie dokładniejszego wykonania (idealna prostopadłość piasty i tarczy felgi, brak bicia osiowego i obwodowego) i wyważenia w porównaniu z felgami wykonanymi z blachy metodą tłoczenia i spawania. Koła z lekkich stopów są także znacznie bardziej odporne na korozję niż ich odpowiedniki stalowe. Pamiętajmy jednak, iż wszystkie te zalety mają jedynie produkty atestowane, pochodzące ze znanych i doświadczonych firm.
|
|
|
|
|